- Översikt
- Pris
- Resplan
- Dagsprogram
Vin har producerats i regionen Alto Douro i ca 2000 år. Denna långa tradition har skapat ett enastående vackert kulturlandskap där vinrankorna växer på terrasser längs de böljande kullarna. Landskapet är samtidigt en spegling av den tekniska, sociala och ekonomiska utvecklingen i området och detta gav regionen en UNESCO världsarvsklassificering år 2001, som ett ”exempel på människors unika relation med sin omgivning”.
Följ med hit och njut av en behaglig flodkryssning med rederiet VIVA Cruises helt nya fartyg Porto Mirante, specialbyggt för Dourofloden och dess speciella förhållanden. Här finns bl a en av Europas högsta slussar, vid Carrapatelodammen. Floddalarna är beströdda med små kapell, vingårdar – sk quintas, byar med vita hus och här och där någon apelsinlund. Skönheten är nästan overklig. Så här i spirande vårtid är färgpaletten milt grön och frodig.
Vi glider fram i sakta mak och hinner verkligen uppleva denna del av Portugal, som är portvinets förlovade hemvist. Portvinshusen ligger i Porto, eller kanske snarare i Vila Nova Gaia på den södra flodbanken, och det är här vi både börjar och avslutar resan. Längs med Douros sträckning österut gör vi stopp i staden Regua varifrån mycket av portvinet skeppades ut mot kusten på rabelobåtar. Invid spanska gränsen ligger fartyget en dag i Vega Terrón och då passar vi på att göra en utflykt in i Spanien, till den gamla staden Salamanca som bl a ståtar med ett av världens äldsta universitet. Lilla pittoreska och charmiga Pinhão är värd för en dags stopp och här kan man strosa till den gulliga tågstationen, vackert klädd i kakelplattor. När benen behöver vila tar man ett gott glas portvin på någon trevlig terrass.
Porto blir en angenäm bekantskap. Här blandas gammaldags charm med ungdomlig stadspuls och vänlig lokalbefolkning gör Portugals andra stad till en riktig favorit. Dess historiska centrum finns också med på UNESCO:s världsarvslista och det gamla blandas med det industriella och moderna på ett inbjudande sätt. Det är utan tvekan en av de coolaste ”mindre storstäderna” i Europa.
DATUM
Till 10 april 2025
PRIS PER PERSON, del i dubbelhytt/dubbelrum
Avreseort
I priset ingår
- Club Eriks färdledare
- Flyg Stockholm – Porto tur/retur, inkl. alla idag kända skatter & avgifter
- Transfer Porto flygplats – hamnen, tur/retur
- 7-nätters kryssning på Dourofloden, med VIVA Cruises fartyg Porto Mirante
- Heldagsutflykt till Salamanca i Spanien, i rederiets regi
- Helpension ombord (buffetfrukost, lunch, middag & snacks)
- Välkomstbubbel i hytten
- Dryck, både med & utan alkohol
- Välfylld minibar i hytten (läsk, vatten & öl)
- 1 Afternoon tea med scones & godsaker
- Dricks till personalen ombord
- Lojalitetsbonus på 2% av resans pris (värdebevis översänds efter hemkomst)
Tillägg
- Enkelhyttstillägg Ruby däck – 13.500:-
- Enkelhyttstillägg Diamond däck – 16.000:-
- Avbeställningsskydd Gouda, 7% av resans pris
- ERV Reseförsäkring Plus – vänligen kontakta oss för information & prisuppgift
Vi reserverar oss för slutförsäljning och eventuella förändringar i program och pris som ligger utanför vår kontroll.
PRELIMINÄRA FLYGTIDER
Vi flyger med KLM, via Amsterdam. Om ni vill flyga från annan ort än Stockholm, vänligen hör av er så återkommer vi med tidtabell och prisuppgift.
SEA CLOUD
Lyxiga Sea Cloud byggdes redan 1931 och användes som privat yacht för en amerikansk miljonärska. Hon är ett utsökt fartyg som kombinerar den tidlösa elegansen hos segelbåtar från det förflutna med dagens höga säkerhetsstandarder. Fartyget tar endast 64 gäster och har en verkligt unik atmosfär där 10 av de 32 hytterna fortfarande är de ursprungliga hytterna.
De stora seglen ställs in för hand och är en verkligt magisk syn. Det tar ungefär 45 minuter att hissa och hala dem varje gång och det är ett dedikerat team ombord som sköter detta hantverk.
Extravagant charm och autentisk windjammer-känsla
Sea Cloud är en levande legend. Hon byggdes för 90 år sedan som en privat lyxyacht och är idag en självsäker stilikon och en generös värdinna för resenärer som söker det lilla extra till havs.
Passagerare: max 64
Besättning: ca 60
Längd: ca 110 m
Antal segel: 29
Total seglingsyta: 3,000 m²